Tänään tuli minulla täyteen tasan 14 vuotta yrittäjänä. Sen kunniaksi julkaisen 14 omaa ajatusta siitä miten menestytään yrittäjänä.


14 AJATUSTA MITEN MENESTYTÄÄN YRITTÄJÄNÄ


1. Älä tee aina asioita samalla tavalla

Kun ihminen tekee aina elämässään asiat samalla tavalla, silloin tehdään myös samat virheet samalla tavalla. Kun yksityiselämässä toimii aina samalla tavalla, niin joku päivä saatat huomata että tässä ollaan kuin Matti Nykänen, menossa kuudetta kertaa naimisiin. Joku vastaavasti huomaa täyttäneensä juuri 40 eikä oli ikinä ollut yhtään pitkäaikaista parisuhdetta kun on aina toimittu samalla tavalla. Samoin on rahan ja työelämän kanssa. Kun ihminen toimii samalla tavalla, niin joku päivä saattaa huomata että tässä jäi jo neljättä kertaa ammattikoulu kesken, ulosotto vei jo kolmannen talon elämän aikana tai taas ostin jobbarilta auton joka osoittautui ylihintaiseksi romuksi.
Menestyäksesi yrittäjänä, kokeile tehdä asioita eri tavalla ja pidä kiinni niistä tavoista jotka osoittautuvat menestystekijöiksi ja pyri eroon kaikesta sellaisesta mikä johtaa toistuvasti vain huonoon lopputulokseen.


2. 95% ei riitä mihinkään

Jos ajonvälityskeskuksessa on 20 taksia, joista 19 löytää osoitteet ja saapuu aikatilauksiin ajoissa ja sitten on se yksi joka ei löydä osoitteita, on aina myöhässä eikä löydä kohteeseen, niin uskallatko tilata tästä paikasta taksia silloin kun kiire rautatieasemalle? Aina on riski että kohdalle osuu juuri se yksi tunari ja sitten on päivä pilalla.
Kaikki hommat on pyrittävä aina hoitamaan mahdollisimman virheettömästi. Virheitä voi sattua, mutta tavoitteen on oltava aina sadassa. Vaikka onnistumisprosentti olisi korkea, aina on paskamaista jos itse saa asiakkaana virheellisen suorituksen.


3. Tee käytettävissä olevilla tuotantovälineillä sitä mitä on mahdollista tehdä, älä rakenna tiukkoja konsepteja

Yrityksen tuotantotekijät muodostuvat yrityksen yrityksen koneista ja laitteista sekä yrittäjän tiedoista ja taidoista. Liikeideaa suunniteltaessa ei koskaan pysty täysin ennustamaan, millaisia kaikenlaisia asiakkaita yritykseen tulee tai mihin käyttöön yrityksen tuotteita ja palveluita tullaan hyödyntämään. Yrittäjän kannattaa kuitenkin tehdä kaikki mitä pystyy ja mistä saa käyvän korvauksen. Hinausautot kuljettavat usein hajonneiden autojen lisäksi työkoneita työmaalta toiselle, taksit kuljettavat matkustajien lisäksi pieniä tavaralähetyksiä ja maanviljelijät hankkivat lisätuloja tekemällä lumenaurauksia tilan traktoreilla. Tiukkojen konseptien rakentaminen ja kieltäytyminen konseptin ulkopuolisesta työsuorituksesta on pienelle yrittäjälle yhtä kuin rahasta kieltäytyminen.


4. Ennakoitavuus tuo uskottavuutta

Onko yritysmaailmassa ja työelämässä pukeuduttava tietyllä tavalla että on ammatillisesti uskottava? Henkilöön tai ammattikuntaan liittyvä ennakoitavuus tuo usein enemmän uskottavuutta ja turvallisuuden tunnetta kuin itse pukeutuminen, olemus tai käyttäytyminen. Jos Michael Monroen kaltainen persoonallisesta pukeutumisesta tunnettu muusikko esiintyisi yllättäen julkisuudessa konservatiivisesti puku päällä pönöttäen, moni varmasti ihmettelisi mikä hänelle nyt on tullut. Jos vastaavasti pappi menisi seurakunnan eteen Michael Monroen tyylisesti pukeutuneena, moni seurakuntalainen varmasti järkyttyisi ja eroaisi kirkosta.
Oman alansa ammattilainen on ammattilainen silloinkin kun istuu alasti saunan lauteilla. Puutteellista ammattitaitoa ei taasen pysty korvaamaan kalliilla merkkivaatteilla.


5. Millainen auto yrittäjällä on oltava

Onko yrittäjällä pakko uusi ja kallis auto, että on ammatillisesti uskottava? Viestiikö halpa ja vanha auto täysin epäonnistuneesta yrittäjästä? Uskottavuustekijänä keskeistä on ennakoitavuus. Jos kallis uusi BMW vaihtuu äkisti halpaan ja vanhaan Toyotaan, moni ihmettelee meneekö tolla nyt huonosti ja onko se menossa konkurssiin. Jos tonnin Corolla vaihtuu yllättäen uuteen Teslaan, moni ihmettelee vastaavasti mistä se on saanut rahaa ja maksetaanko sille liikaa. Auto on usein yrittäjälle paljon tärkeämpi työvälineenä kuin imagon tekijänä, joten kaikkein tärkein asia auton valinnassa on se että se vastaa omia tarpeita.


6. Sosiaalinen riski on yrityksen suurin riski, jota tulee välttää

Sosiaalisella riskillä tarkoitetaan sellaista yritystoimintaan liittyvää seikkaa, jota suuri yleisö ei pidä hyväksyttävänä ja joka johtaa negatiiviseen maineeseen. Lainvastainen toiminta on aina sosiaalinen riski, mutta sosiaalinen riski voi olla myös toimintaa, joka ei riko mitään lakia. Esimerkiksi muutama vuosi sitten noussut globaali "me too"-liike vei monelta taiteilijalta työt, vaikka näitä ei rikoksista tuomittu. Asiakkaalla ei ole sopimuspakkoa. Jos asiakas sanoo että keikalle ei tarvitse enää tulla, niin se on sitten siinä.


7. Inhimillisellä perinnällä saat rahasi ja säilytät asiakassuhteet

Asiakas maksoi nelinumeiroisen laskun, mutta näppäili luvut väärin ja muutama euro jäi saamatta. Laitatko puuttuvan summan perintään ja perit perintäkulut päälle? Tunnollisesti vuosien ajan laskunsa maksanut ei maksanut viimeisintä laskua. Aloitatko heti ankarat perintätoimet ja vaadit useiden kymmenien eurojen perintäkulut, vai laitatko vain sähköpostitse huomautuksen? Muutamasta eurosta saa helposti aikaan ison riidan, jonka hintana on parhaimmillaan menetetty asiakassuhde.


8. Kuuntele myös muiden kuin saman mielisten ajatuksia

Oman osaamisen tunnistaminen tapahtuu parhaiten porukassa, jossa kaikilla on erilainen tausta. Ne tiedot ja taidot jotka ovat sinulle itsestään selvyyksiä, voivat olla jollekin toiselle asioita joista ollaan valmiita maksamaan. Europarlamentaarikko Heidi Hautala kommentoi eräässä Mot-maksossa Fortumin epäonnistuneiden Uniper-kauppojen olevan seurausta siitä, kun kaikki yrityksen johdossa olevat tulevat samoista kouluista ja samoista piireistä, niin ajattelu on liian yksipuolista eikä riskejä tiedosteta. Isotkin bisnesmokat ovat lopulta seurausta liian yksipuoleisesta ajattelusta ja kritiikin puutteesta.


9. Maksa hyödykkeistä, älä fiiliksestä

Tarvitseko oikeasti hienon sähköisen taloushallinnon järjestelmän, vai tarvitsetko sen vain siksi että tunnet itsesi isoksi johtajaksi? Nouseeko yrityksesi myynti jos maksat graafikolle tonnin siitä että hän tekee hienon mainoksen päivän tarjouksista, vai tuottaako itse tussilla kartongille kirjoitettu teksti saman myynnin? Ajaako järjestö jolle maksat jäsenmaksua oikeasti asiaasi, vai maksatko jäsenmaksua vain kuuluaksesi porukkaan? Hyödytkö jotakin siitä että sinulla on pankissa tai puhelinoperaattorilla oma yhteyshenkilö, vai onko se heille vain peruste laskuttaa vain kalliimpaa hintaa?
Myyjät myyvät monenlaista, koska se on heidän bisnes, josta he saavat rahaa. Yritystoiminnassa bisnes tehdään kuitenkin ostoilla ja sillä että ostaa oikein. Ylihintaiset hankinnat, jotka eivät oikeasti hyödytä yritystoimintaa syövät kaikki katteet eikä aina edes riitä.


10. Asiakkuuden hallinnalla menestyt

Sitä saadaan, mistä palkitaan ja mihin kannustetaan. Yrityksen liiketoiminta malli on rakennettava niin että hyvät asiakkuudet säilyvät ja huonot ja kannattamattomat hakeutuvat kilpailijoiden korjattavaksi. Yrityksen parhaimpia asiakkaita ovat ne jotka ovat pitkäaikaisia, joilla on korkea keskittäminen tai korkea suositusarvo. Hyvästä asiakkuudesta on joskus kannattavaa palkita alennuksilla tai jättämällä jokin työvaihe laskuttamatta. Sen sijaan jos asiakkaalle annetaan alennusta vain heikon maksukyvyn takia, sama asiakas on jatkossakin kerjäämässä alennuksia. Vääränlaiset kannustimet johtavat yritykselle epäedullisiin asiakkuuksiin. Jos kahvilaan laittaa eläkeläisalennuksen, eläkeläiset tulevat ostamaan kupin kahvia ja jäävät tarinoimaan ja vievät seuraavan neljän tunnin ajan paikat muilta maksavilta asiakkailta. Yritys saattaa joskus tuottaa jonkin palvelun ilmaiseksi, jotta sen avulla saadaan maksavia asiakkaita. Jos ilmaiseen työhön menee enemmän aikaa kuin tuottavaan työhön, tai ilmaistyön teettäjästä ei tule ikinä maksavaa asiakasta, silloin on liiketoimintamalli väärällä pohjalla.


11. Asiakasuskollisuus ei saa perustua vain hintaan

Jos yrityksen asiakasuskollisuuden peruste on vain halpa hinta, silloin yritys kerää itselleen sellaiset asiakkaat jotka haluavat tinkiä ja säästää aivan kaikesta. Hyvässä viini- tai olutbaarissa liike-elämän väki tapaa bisneskumppaneitaan, seurojen hallitukset kokoontuvat ja kulttuuriväki käy juomassa viinin tai oluen ennen tai jälkeen konsertin. Halvan kaljan paikkana profiloituva ravintola vetää puoleensa kaiken yhteiskunnan pohjakastin linnakundeista alkaen. Hinta ei saa koskaan olla yrityksen ainoa asiakasuskollisuuden perusta, vaan on pyrittävä kilpailemaan muilla keinoilla. Kun asiakaskunta on hyvää, silloin työskentely on itselleenkin siistimpää. Kurjia kuppiloita on olemassa vain ja ainoastaan siksi, että kaikki yrittäjät eivät ymmärrä paremmasta


12. Ota selvää vaatimuksista ennen kuin teet, älä kohella

Mä teen pitkää päivää, mutta kaveri jonka otin osakkaaksi nostaa vain rahat firmasta. Maksoin firman tililtä hitsaustyöstä pari sataa euroa kaverille, jolla ei ole omaa yritystä. Menikö nyt oikein? Annoin asuntoni vuokralle mutta unohdin kysyä vuokralaisen nimeä tai mitään muutakaan. Olisiko pitänyt? Ostin viisi tuhatta euroa maksavan kylpytynnyrin firmalle kun myyjä sanoi että niin voi tehdä. Joudunko nyt hankaluuksiin verottajan kanssa? Rakensin kesämökin puolisoni maille ja nyt tuli ero. Onko minulla mitään oikeuksia?
Koheltaminen ja riskeistä ja velvoitteista selvää ottamatta jättäminen tulee usein kalliiksi ja tuottaa töitä lakimiehille. Jos ei tule ongelmia viranomaisen kanssa, sitten on edessä kallis yksityisoikeudellinen riita vastapuolen kanssa. Ja aivan turhaan, koska asioista olisi voinut ottaa selvää ennen kuin tekee.


13. Ravintolasta ei löydy bisneskontakteja

Etenkin uudet yrittäjät pyrkivät usein perustelemaan ravintolakäynnit ja kerskakulutuksen liiketoiminnan edistämisellä. Ravintolat ovat kuitenkin ensisijaisesti syömistä, juomista ja hauskan pitoa varten. Eivät mikään puhelinluettelon korvike. Jos olet itse asiakkaana tilaamassa kotiisi kylpyhuoneremonttia, tuskin ryntäät heti ensimmäisenä katsomaan löytyisikö ravintolan tanssilattialta sopivaa urakoitsijaa jolta pyytää tarjous.


14. Sitä ei tarvitse pyytää anteeksi, että yrittää

Samassa maalaiskunnassa ei voi olla kahta tilataksia. En minä voi tehdä tuosta hommasta tarjousta kun toi kaveri varmaan haluaa saada sen itselleen. Suomalaisilla on lukemattomasti asenteita ja kirjoittamattomia sääntöjä, jotka estävät yrittämisen. Yrittämistä ei kuitenkaan tarvitse pyytää anteeksi. Mitään ei ole kiintiöitetty kenellekään vaan jokaisen on pärjättävä omillaan. Kilpaileminen ei ole koskaan henkilökohtainen loukkaus toista kohtaan. Saman alan yrittäjät voivat käydä samoissa saunailloissa ja juoda kaljaa samassa porukassa, vaikka kilpaillaankin samoista urakoista.


Joni Toropainen

21.03.2023 

Käytämme evästeitä sivuston perustoimintojen ja analytiikan toteuttamiseen. Suostumuksellasi käytämme evästeitä myös markkinoinnin kohdentamiseen. Evästeet ja rekisteriseloste